۲۹ آبان ۱۳۸۶، ۱۳:۲۷

ادبیات کودکان نیاز به حمایت جدی مسئولان فرهنگی دارد

سنندج - خبرگزاری مهر: یک نویسنده ادبیات کودکان در کردستان خواستار توجه و حمایت بیشتر مسئولان از این حوزه شد.

آمنه گیلانی در گفتگو با خبرنگار مهر در سنندج افزود: ادبیات کودکان از آنجا که برای قشری خاص از جامعه است باید ظریف و به دور از حواشی باشد و مسئولان فرهنگی استان کردستان باید حمایت خود را از این حوزه بیش از پیش توسعه دهند.

وی سن کودکی را یکی از حساس ترین مقاطع سنی یک انسان دانست و اظهار داشت: به دلیل آنکه بسیاری از چهارچوب ها و زوایای شخصیتی یک انسان در سن کودکی شکل می گیرد، باید نویسندگان حوزه ادبیات کودکان بیشترین توجه را به این مهم داشته و با آگاهی کامل در این حوزه گام بردارند.

گیلانی ادامه داد: متاسفانه حمایت هایی که از سوی مسئولان فرهنگی استان از نویسندگان ادبیات کودکان صورت می گیرد قابل دفاع نیست و لازم است مسئولان فرهنگی به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نسبت به حمایت های مادی و مالی از نویسندگان این حوزه و چاپ و نشر کتاب های آنان اقدام نماید.

وی با اشاره به بحث چاپ کتاب های نویسندگان کردستانی در شمال عراق خاطرنشان کرد: به دلیل وجود مراحل سخت و پیچده اداری و عدم حمایت مالی از نویسندگان این حوزه متاسفانه در حال حاضر بیشتر نویسندگان استان کردستان که نویسندگان ادبیات کودکان را نیز شامل می شود، کتاب های خود را توسط سازمان ها و ارگان های فرهنگی کردستان عراق چاپ می کنند که در صورت عدم برنامه ریزی توسط مسئولان فرهنگی استان کردستان این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مشلات این حوزه پایین بودن سرانه و میانگین میزان مطالعه است و برای رفع این مشکل رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون می تواند نقشی بسزا داشته باشد.

گیلانی تلویزیون را در دسترس ترین رسانه برای خانواده ها دانست و ادامه داد: مسئولان تلویزیون کشور می توانند با پخش برنامه های ویژه برای کودکان و نوجوانان آنان را به سمت مطالعه و کتاب خوانی تشویق نمایند.

وی چاپ و نشر کتاب های حوزه کودکان با زبان محلی آن هم برای حفظ سنت ها و آداب جامعه را مهم ارزیابی کرد و افزود: نویسندگان حوزه ادبیات کودکان در استان کردستان باید بیشترین توجه خود را به این قسمت معطوف و تلاش کنند، آداب و سنت های مردم کردستان را در قالب شعر و داستان به صورتی هنرمندانه و ظریف در اختیار کودکان و نسل های آینده جامعه قرار دهند.

از آمنه گیلانی متخلص به شیلان تاکنون چهار جلد کتاب در حوزه ادبیات کودکان به چاپ رسیده است که می توان به کتاب "بیره وری گه لا کان" ( خاطرات برگ ها)، " فریشته دیان" ( فرشته دندان) ، " شوینه کان" مکان ها و " المپیاد گیانداران" ( المپیاد جانداران) که همگی به زبان کردی است، اشاره کرد.

کد خبر 588278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha